Bajet Negara 2011 yang dibentang Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dilihat sebagai bajet yang tidak seimbang dan hanyalah menjurus kepada Pilihan Raya Umum dalam tempoh yang terdekat. Ia memperuntukkan RM213 bilion, RM162.8 bilion untuk belanja mengurus, RM49.2 bilion untuk pembangunan tetapi ternyata gagal untuk menangani isu yang paling besar iaitu masalah defisit perbelanjaan kerajaan. Begitu juga dengan kesamaran peranan sebenar agensi yang sepatutnya melaksanakan amanah bagi membangunkan ekonomi rakyat miskin diseluruh negara?
Persoalannya apakah bajet ini untuk kesejahteraan rakyat? Apakah projek mega berpuluh bilion ringgit termasuk pembinaan bangunan pencakar langit 100 tingkat akan bermanfaat kepada golongan miskin? Bagaimana dengan Pak Mat di bandar Kuala Terengganu yang menarik beca dengan tulang empat keratnya mencari rezeki halal buat mengisi perut lapan anaknya yang semuanya masih bersekolah? Apa kabar pula dengan Pak Dollah di pantai Kuala Ibai yang saban hari turun ke laut bagi mencari ’serial sehamas’ (sedikit pendapatan) bagi menyuap nasi anak-anak di rumah usang di tepi pantai? Dan bagimana pula dengan Mek Minah, seorang balu beranak lima dari Kampong Kuala Ibai Pantai yang kerjanya menyiang ikan bagi membuat kerepok lekor yang hidup ’kais pagi makan pagi kais petang makan petang’.
Nasib Pak Mat, Pak Dollah dan Mek Minah serta keluarga mereka kini dikongsi bersama oleh hampir 30,000 keluarga lain yang dikategorikan sebagai miskin di seluruh Terengganu. Sukar untuk digambarkan, negeri bergelar ’Kuwait Malaysia’ yang menghasilkan lebih separuh keluaran petroleum negara, mempunyai keluarga miskin yang begitu ramai jumlahnya. Keluarga-keluarga berkenaan dikategorikan sebagai golongan miskin iaitu mereka yang berpendapatan di bawah paras kemiskinan iaitu RM529.50 ke bawah sebulan. Golongan inilah yang sepatutnya menjadi sasaran utama peruntukan Bajet 2011. Ini belum termasuk lagi dengan golongan termiskin di Sabah dan Sarawak yang juga perlu di berikan perhatian serius.
Di Terengganu sebagi contohnya, penduduk miskin sentiasa dihulurkan bantuan ‘subsidi’ melalui dana khas dan wang ehsan, tetapi sampai bila mereka akan terikat dengan ‘mentaliti subsidi’ ini? Sungguhpun kerajaan negeri Terengganu dari semasa ke semasa mengeluarkan statistik penduduk miskin dan menyatakan tidak ada lagi kemiskinan tegar, namun hakikatnya masih wujud ribuan kelauarga miskin yang perlu dibantu di seluruh pelusuk negeri.
Inilah persoalannya. Perlu diingat bahawa di negeri Terenganu taraf kemiskinan rakyat adalah negeri antara yang termiskin di Malaysia walaupun ia mendapat hasil lebih RM 12 billion hasil minyak sejak 26 tahun lalu. Malah antara tahun 2000-2009 negeri Terengganu telah menerima ROYALTI lebih RM 15.4 billion.
Namun kemiskinan serta penderitaan rakyat Terengganu masih jauh dari dapat di atasi. Malahan ketirisan dalam budget perbelanjaan, penyelewengan serta menipulasi ‘budaya subsidi” kepada rakyat termiskin serta ugutan terus di lakukan oleh sesetengah pemimpin kerajaan negeri yang tidak bertanggungjawab.
Apa erti ini semua sedangkan jawapan dari kepimpinan Menteri Besar menyatakan bahawa kadar kemiskinan negeri Terengganu dikatakan telah menurun dengan drastik dari tahun 2004 yang berkadar 15.4%, kepada kadar 6.7% bagi tahun 2007 dan di jangka menurun lagi kepada kadar 2.6% menjelang akhir tahun 2010. Persoalannya, apakah kadar kemiskinan ini tepat bagi negeri Terengganu? Kadar kemiskinan manakah yang digunakapai oleh kerajaan negeri? Dan apakah ianya releven dengan kos kenaikan sara hidup yang terpaksa dibebani oleh setiap penduduk Terengganu?
Lihat sahajalah kenaikan harga minyak, gas, gula, tepung serta pelbagai keperluan harian lagi yang terlalu membebankan golongan bawahan. Misalnya ramai memperkatakan bahawa kos barang keperluan harian di negeri Terengganu adalah jauh lebuh mahal dari dari kota-kota besar seperti Kuala Lumpur atau Ipoh.
Mengikut statistik yang ada, sekiranya negeri Terengganu menggunapakai ’kadar kemiskinan’ (poverty level) Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdan Menteri (JPM) yang meletakkan bahawa ’kemiskinan’ adalah RM731 setiap isi rumah seramai 5 orang manakala Index ’kemiskinan tegar’ adalah RM419 setiap isi rumah seramai 5 orang.
Tertapi jawapan yang diberikan oleh kerajaan negeri adalah ”kita (kerajaan negeri Terengganu) terima pakai apa yang sudah ditetapkan oleh kerajaan Pusat iaitu kemiskinan secara puratanya yang miskin ialah perkapita dalam RM180 dan miskin tegar dalam RM180 iaitu angka yang kita terima pakai”.
Bagi saya Index yang di gunapakai oleh negeri Terengganu ini tidak tepat dan tidak sesuai langsung bagi negeri Terengganu. Malahan ia tidak mencerminkan langsung kedudukan penduduk miskin yang masih terlalu tinggi di seluruh negeri Terengganu.
Sebagi contohnya, kerajaan negeri Selangor telah megambil langkah menaikkan index kemiskinan kepada RM1500 setiap isi rumah menjadikan kadar kemiskinan negeri tersebut naik dari 1.1% kepada 22% dengan mengambilkira kemiskinan Bandar yang meruncing akibat kenaikan kos sara hidup.
Malahan sekiranya di teliti bagi tahun 2010 sahaja, kerajaan negeri Terengganu telah memperuntukkan sejumlah RM 50 juta ’Dana Khas Bantuan Hari raya’ kepada sejumlah 150,000 warga miskin seluruh negeri Terengganu.
Namun sekiranya dinisbah jumlah penerima bantuan hari raya seramai lebih 150,000 orang yang terdiri dari golongan termiskin dengan jumlah penduduk Terengganu maka kadar kemiskinan di negeri ini akan mencecah lebih 15% dari kalangan rakyat Terengganu. Inilah realiti negeri Gganukite apabila berhadapan dengan bajet negara 2011....
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment